Neformalaus ugdymo programa 8-12kl. moksleiviams ARKLYSTU

Į vieną "Arklystu" žodžio pusę telpa visas arklys. Jo veržlumas, greitis, ištvermė, ištikima tarnystė ir tiesiog - tautosakiška dangaus dovana žmogui. Kita šio žodžio pusė laiko rykštę - nuolatinę dvejonę ir abejonę: “Aš nepakankamas. Nevertas. Kokia prasmė? Kinkyk save. Kentėk. Tik neklysk." 

Kaip pažaboti baimes ir išlaikyti atvirumą bet kam, kas gali nutikti, nuolat eksperimentuojant su klausimu: “O kas jeigu padarysiu šitai(p)?”. 
Kaip puoselėti spontanišką žaismingumą ir kūrybiškumo veržlumą situacijose, kuriose įprastai suklydimas yra baudžiamas? 
Japonų senovės meno filosofijoje reikšmė slypi "už", o žmogaus, kaip kūrėjo, tikslas yra pašalinti tas eksterjero dalis, kurios atskleistų tai, kas slypi "už", pažvelgti į tai, kas viduje. 
Galbūt, kai kurie moksleiviai ar mokytojai jaučiasi ariantys beprasmybės vagą, nes mato vienintelį mokymos(si) ar kūrimo(si) būdą - krauti sluoksnį po sluoksnio ir taip sukrauti ant savęs didžiulę krūvą. Ar dėl šio perteklinio krūvio neprarandame ryšio su autentiška, unikalaus žmogaus savastimi? Su tuo, kas jau ir taip egzistuoja. Tai, ką jau žinom apie save ir kitą, apie pasaulį ir gyvenimą jame. Apie tai, kas mumyse gyva?

Arklystu yra skirtas tam, kad padėtų mokyklose kurti tai, kas apimtų empatišką ir prasmingą ryšį. Padėtų įtraukti į santykio su savimi, aplinkiniais ir mokykla kūrimą. Kurti tokią kultūrą, kurioje būtų galima individualizuoti ugdymą(si). Kultūrą, kurioje derėtų nu(si)imti slegiančius sluoksnius, daugiau žaisti ir ieškoti taško, kuriame asmeninė aistra susitinka natūralų talentą.
Mes džiaugiamės kurdami saugią erdvę, kurioj galim nusimesti balnus ir lėkti per prerijas su būriu to trokštančių jaunų žmonių. Vesti juos į slėnius ir leistis būti vedamiems. Dainuoti Simarono "Here I am" ir nevertinti nei vieno "This is me".
"Jei būsi paruoštas tik teisingam keliui, nuolat vengsi klaidų ir net menkiausio nuokrypio, nesukursi nieko originalaus."
Kelionė po Lietuvos mokyklas su ARKLYSTU programa

ARKLYSTU programos tikslas

Prisidėti prie psichikos sveikatos stiprinimo mokykloje, ugdant emocinį raštingumą, gilesnį savęs, kito žmogaus ir mus supančios aplinkos pažinimą, psichologinį atsparumą, kritinį mąstymą, kūrybiškumą, socialinius bei empatiško bendravimo įgūdžius. Mums svarbiausia - sukurti tikrumu ir įtraukumu pagrįstą patirtį moksleiviams.
Remdamiesi
demokratinio ugdymo gairėmis
, drauge kuriame
pagarba, lygiavertiškumu
ir
pasitikėjimu
grįstą aplinką, kurioje kiekvienas dalyvis turi vietos ir laiko
būti išgirstas, suprastas
. ARKLYSTU susitikimų metu kviečiame susėsti į
gyvą ratą
ir pasidalinti tuo, kas jumyse
gyva
(muzika, filmai, matematika, gyvūnai, kosmosas, kelionės, santykiai...viskas, kas jums įdomu ar svarbu)! Pažindami save, vieni kitus ir mus supančią aplinką, turime galimybę atrasti savo stiprybes ir iššūkius, sulaukti pagalbos asmeniniuose tiksluose, (at)kurti tarpusavio santykius, augti kaip komanda.

Metodai, kuriais remiamės savo darbe

  • Empatiškas bendravimas (NVC, Dr. Marshall Rosenberg)
  • Demokratinio ugdymo gairės (geroji Lietuvos bei užsienio mokyklų patirtis)
  • Geros mokyklos koncepcija (ŠMSM, 2015) 
  • Ubuntu filosofija (
    "Jei pasiseks tau, pasiseks ir man."
    )
Taip pat remiamės savanoriškumo ir konfidencialumo principais.

Preliminari ARKLYSTU programa

9-10val. - mūsų prisitatymas su pasakojimais iš kelionės po nuostabiausias pasaulio mokyklas. Diskusija su moksleiviais apie mokyklą ir ką jie gali padaryti, kad mokykla jiems taptų artimesnė, įdomesnė, įtraukesnė.
10-11:20val. - ESMINĖ dalis. Laikas skiriamas išgirsti ir atliepti moksleiviams. Pasitelkiam vizualines priemones. 
PIETŪS
12-12:45val. - žaidimai orientuoti į atsipalaidavimą, geresnį vieni kitų pažinimą ir supratimą.
12:45-13:45val. - žygis su speicialia užduotimi/pokalbiai vieni su kitais. 
13:45 -14:15val. - komandinis žaidimas stiprinantis bendruomeniškumą, vienybę; trumpa dienos refleksija.
Numatomas pietų laikas, pertraukos pagal poreikius. Taip pat refleksija su klasės vadovu/e po užsiėmimų, jei yra poreikis, galimybė. Kartais užsiėmime dalyvaujame dviese, kartais po vieną. 
"Taigi, jei pasiseks tau, pasiseks ir man, ir atvirkščiai!"

Dalyvavusių susitikimuose atsiliepimai

"Jaučiausi lyg išsilaisvinęs, atsiskleidęs, pilnavertis." Nojus, 10kl.
"Pradėjau domėtis ir mąstyti kitaip, nuo to laiko skiriu daugiau laiko sau." Goda, 9kl.
"Tai būdavo kaip ramybės valandos visoje dienoje ar savaitėje. Manau, kad mokykloje reikėtų skirti laiko emocinei savijautai ir nenustumti jos į ,,kai bus laiko”. Buvo nuoširdu ir gera. Kalbėti, klausti, pasipasakoti, klausyti ir tiesiog būti." Ūla, 10kl.
"Man labiausiai patiko paprastas, bet kartu reikšmingas klausimas: kaip praėjo jūsų savaitė? Nors ir buvome tuo metu nepažįstami žmonės, jie leido mums pasijausti svarbiais žmonėmis. Mingailė su Tautvydu tapo mums kaip draugai." Einora, 9kl.
"Labai patiko, jog galėdavau būt atsipalaidavęs ir nereikėjo sukt galvos, kad pasakysiu kažką ne taip, visada būdavo galima aptart tas temas , kurių su kitais neaptariam, per visas valandas kiek dalyvavau, nebuvo nei vienos nuobodžios minutės." Adas, 10kl.
"Tokie užsiėmimai, pokalbiai yra tiesiog "mirtinai" reikalingi. Nes: vaikams trūksta informacijos, nuoširdžių atviru pokalbių, dėmesio." Daiva, mokytoja
"Šie susirinkimai labai pagelbėjo įsigilinti į save bei atrasti dalykus kurių nežinojau apie save. Šioje erdvėje jaučiausi saugi bei išklausyta. Taip pat būtų puiku jeigu Tautvydas mūsų mokykloje mokytų groti gitara!!" Melanija, 10kl.
"Galėjau atsikvėpti po sunkios dienos, išsikalbėti, pasijausti savimi, suprasti, kad kiekvieno savijauta yra svarbi. Esate vienas nuoširdžiausių žmonių, kuriuos sutikau gyvenime. Visi pokalbiai buvo be galo įdomūs ir manau, kad apie jus sužinoti turi kuo daugiau žmonių/mokinių." Adrija, 10kl.
"Projekto veiklas vedė Mingailė ir Tautvydas, kurie, mano manymu, yra be galo turtingi žmonės tiek savo dvasia, nusiteikimu ir optimizmu, bet ir savo žiniomis, patirtimi. Vaikams labai patiko, kad užsiėmimai vyksta laisva forma, niekas nėra įpareigotas "įšokti" į kostiumą ir pasitempus įdėmiai klausyti. Visa tai, ką jie duoda vaikams ateina iš širdies. Tos žinios yra pateikiamos paaugliams būdinga forma, todėl susitikimų metu pastebėjau, kad vaikai jaučiasi laisvi, noriai reiškia savo mintis ir jausmus. Kaip patys mokiniai teigė, po šių užsiėmimo praturtėjo jų akiratis ne tik žiniomis apie pasaulį, juos supančią aplinką, bet svarbiausia, jie pažino save, sugebėjo į save pažiūrėti iš šalies ir orientuoti save į veiklas, kurios jiems patinka. Mingailė su Tautvydu padėjo vaikams atskleisti savąjį aš ir pamatyti, kuo kiekvienas iš jų yra ypatingas. Manau jų gebėjimas padėti paaugliams atskleisti savąjį aš yra duotas gamtos. Tai nuostabūs švietimo žmonės, kurie neša su savimi labai gražias ir tikslingas idėjas, kurios padeda kurtis geresniam rytojui." Eglė, klasės auklėtoja
"Žinokit jūs tiek šviesos palikot ir mums taip reikėjo jūsų...prie viso to grožio jūsų santykis vienas į kitą, skleidžia didžiulę viltį. Ačiū." Jolita, klasės auklėtoja
Lietuvos socialinio verslo asociacija aplankė mus vieno iš "Arklystu" metu ir padovanojo šį filmuką:
ARKLYSTU programos kaina: 17eur/moksleiviui. Iš praktikos mokyklos padengia šias išlaidas iš tokių šaltinių kaip: kokybės krepšelis, įvairūs projektai, sutelktinis biudžetas. Taip pat dalyvaujame Tūkstantmečio mokyklų projekte įtraukties ir lyderystės srityse, daugiau apie tai ČIA
KVIEČIAM Į NUOTYKĮ!
Pasibaigus Geros savijautos programai ir toliau tęsiame Arklystu užsiėmimus! Šiuo metu priimame registracijas 2023-2024 mokslo metams Kaune, Vilniuje ir aplinkui.
Dėl daugiau info susisiekite:
info@svietimonuotykiai.lt
#arklystu #neformalusugdymas #santykis #gyvenimas
Prisidėk prie mūsų misijos
Naujausi įrašai
Prenumeruok Naujienlaiškį*
*ir sulauk Švietimo nuotykių savo pašte
Prenumeruoti
VšĮ "Švietimo nuotykiai", į. k. 305421935
Mingailė Žemaitytė-Meldaikė
Tautvydas Meldaikis
info@svietimonuotykiai.lt
© Švietimo nuotykiai