Psichikos sveikatos stiprinimas bendrojo lavinimo mokyklose Alytuje

2021-12-30
Šių metų spalio-gruodžio mėnesiais vykdėme projetą "Psichikos sveikatos stiprinimas bendrojo lavinimo mokyklose" remiamą Alytaus miesto savivaldybės. Plačiau apie tai šiame straipsnyje.

Koks buvo šio projekto tikslas ir uždaviniai?

Vaikystė ir paauglystė yra psichikos sveikatai kritiškai svarbūs gyvenimo tarpsniai, kurių metu ne tik formuojasi autonomija, savikontrolė, socialiniai įgūdžiai, o šiuo periodu įgyti emociniai ir socialiniai gebėjimai tiesiogiai daro įtaką psichikos sveikatai visam likusiam gyvenimui (WHO Europos regionas, Gaudiešiūtė, Kavaliauskaitė, 2020). Išsikeltas projekto tikslas - prisidėti prie psichikos sveikatos stiprinimo keturiose bendrojo lavinimo mokyklose Alytuje, ugdant emocinį raštingumą, psichologinį atsparumą, empatiško bendravimo įgūdžius bei problemų, susijusių su socialiniais ir psichologiniais iššūkiais, konstruktyvų sprendimą. Projekte dalyvavo apie 600 žmonių, įskaitant mokyklų vadovus, klasių auklėtojus, mokytojus, specialistus, administracijos narius ir moksleivius.
Alytaus Senamiesčio pradinė mokykla
Kokia Švietimo nuotykių organizacijos misija?

Vienas iš pagrindinių Švietimo nuotykių tikslų - padėti prioretizuoti psichinę sveikatą Lietuvos mokyklose. Taip pat užtikrinti emocinio raštingumo bei socialinių įgūdžių ugdymą. Mums atrodo labai svarbu reguliariai susėsti į ratą ir kalbėtis. Žaisti. Pažinti save ir kitą. Priimti save ir kitą. Patikėti, kad viskas įmanoma, kai atrandame vidinę motyvaciją ir siekiame savo užsibrėžtų tikslų. Mokytis konstruktyviai spręsti problemas su kuriomis susiduriame. Pasidalinti savo atradimais ir idėjomis. Pasidalinti atsakomybe mokyklose. Ugdyti kompetencijas, kurios ypač reikalingos šiandienos pasaulyje: kūrybiškumą, iniciatyvumą, inovatyvumą, kritinį mąstymą, bendradarbiavimą.

Alytaus Dainavos progimnazija
Su kokiais iššūkiais susiduria moksleiviai šiandien? 

Vienas pagrindinių iššūkių su kuriuo susiduria moksleiviai - prasmės trūkumas. Moksleiviai dažnai kvestionuoja mokomuosius dalykus, praktikos ir pritaikomumo trūkumą. Dauguma moksleivių jau seniai pranoko vyresnes kartas išmaniųjų technologijų raštingumu. Praleisdami daug laiko prie medijos ir nuolat stimuliuojami, jie sunkiau susikaupia ir išlaiko dėmesį, greičiau ima nuobodžiauti. Vienas moksleivis įvarino, kad kartais jam tiesiog norisi “svaipinti” aplinką ar užsiėmimą, šis pasaulis atrodo niūrus ir neįdomus, tuo tarpu virtualus pasaulis visada turi kuo nustebinti, įtraukti, paskatinti. 
Psichologai pabrėžia, kad kompiuteriniai žaidimai taip pat atlieka gyjimo funkciją. Vaikai žaisdami gyja. Tuo tarpu realybėje moksleiviai (kiti žmonės taip pat) nuolatos vertinami, patiria stresą. Vis dar esame įstrigę bausmių ir apdovanojimų sistemoje, kuri skatina išorinę motyvaciją, tačiau žlugdo vidinę. Praradus arba neatradus savo vidinės motyvacijos, iškyla grėsmė prarasti ir viso gyvenimo mokymosi džiaugsmą, norą pažinti, siekti aukštesnių tikslų. Taigi, kykla klausimai, kaip ugdyti vaikuose vidinę motyvaciją? Bei kaip padėti jaunam žmogui išlikti ryšyje su savimi ir realiu pasauliu, kuris dažnai, virtualiame pasaulyje nardančiam žmogui, daros vis nuobodesnis ir neįdomesnis?
Alytaus Dzūkijos mokykla
Kita vertus, susiduriam su moksleiviais, kurie atranda būdus kaip pasiekti tokias profesijas, kurios mūsuose dar nelabai pažįstamos, pavyzdžiui, strymerio, youtuberio ar influencerio, moksleivius, kurie kuria telefonines programėles ar sutelktinio finansavimo platformas. Norime suprasti kaip jie atėjo iki šio kelio, kas jiems padeda, kliudo, palaikyti jų motyvaciją kurti, mokytis, siekti savo užsibrėžtų tikslų bei paskatinti dalintis savo gerąją patirtimi, taip pat klaidomis. Dažnai kalbame su moksleiviais apie klaidas ir kaip svarbu jų nestigmatizuoti.

Kitas svarbus poreikis su kuriuo susiduria moksleiviai ir mokytojai - būti išgirstiems. Kai turi galimybę dalintis savo idėjomis ir atradimais, kai į tave žvelgiama su pagarba ir susidomėjimu, kai kliaujamės nuostata "jei pasiseks tau - pasiseks man" ir atvirkščiai, turime galimybę augti ne tik individualiai, bet ir kaip bendruomenė. Taigi, kad ir kaip sparčiai keistųsi pasaulis, žmogui išlieka svarbu kurti santykius, ugdytis socialinius įgūdžius, emocinį intelektą.
Alytaus Šaltinių progimnazija
Kaip pavyko įgyvendinti projektą?

Susitikimų su moksleiviais metu turėjome galimybę išgirsti kiekvieną, skatinome reikšti savo mintis ir idėjas, palaikydami ir drąsindami vieni kitus, šventėme mūsų visų autentiškumą ir galimybes. Susitikimų su mokytojais, specialistais bei administracijos nariais metu, turėjome galimybę sužinoti apie psichikos sveikatos politiką mokyklose, taip pat pasitikrinti, kiek esame psichologiškai atsparūs savo darbe ir gyvenime, mokytis empatiško bendravimo ir konstruktyvaus problemų sprendimo, įsiklausant į savo bei kito žmogaus poreikius. 

Alytaus Šaltinių progimnazija

Po susitikimo su moksleiviais viena iš projekto lektorių rašė: "Kaskart, kai turiu susitikimus mokyklose jaučiu, kad tas laikas yra ypatingas ir labai svarbus. Pati puikiai prisimenu, kokią didelę įtaką man yra padarę žmonės, kuriuos sutikau pagrindiniu savo, kaip asmenybės formavimosi metu. Kaip svarbu, kad tai ką mes duodame moksleiviams būtų konstruktyvu ir dar labiau drąsintų pažinti, bandyti ir klysti. Būdama mokykloje jaučiu, kad jauni žmonės yra, kaip baltas lapas ir kad tai ką mes parašysime į juos gali formuoti jų ateities pasaulėžiūrą ir pasirinkimus. Vesdama savo susitikimus labai atsakingai stengiuosi juos supažindinti tu pasauliu, kultūromis ir nuomonėmis  kurių jie dar nepažįsta. Kaip padėti jaunam žmogui pamatyti daugiau ir nebijoti ieškoti ir bandyti susikurti savo pasaulį. Visas atgalinis ryšys kurį gavau iš mokinių yra labai aiškus patvirtinimas, kad tokie susitikimai jiems yra svarbūs ir daro įtaka jų pasaulėžiūrai ir žingeidumui pažinti. Turėjau galimybę susitikti su 130 vaikų ir tai man buvo labai svarbu, nes žinau, kad būtent jie atsako už mūsų pasaulio ateitį. Tikrai tikrai švietimas ir kultūra yra pamatas ant ko mes turime statyti visa kita." 
Alytaus Dainavos progimnazija
Dalinamės keliais atsiliepimais iš moksleivių su kuriais susitikome:

„Man labai patiko veikla, ypač pokalbiai apie dalykus/vietas, kurios mus ramina. Man taip pat labai patiko, kad viskas labai jauku tame ratelyje buvo. Manau, kad tokios veiklos labai naudingos, nes supranti, kad ne tu vienas jautiesi liūdnai ar blogai dėl kažkokių priežasčių. Svarbiausia, kad gali išsiaiškinti, kaip tokiose situacijose pasijusti geriau“.

„Dalyvavome diskusijoje su Mingaile ir Tautvydu. Man patiko žaidimai, kuriuos žaidėme ir temos, kuriomis diskutavome. Jie pateikė tikrai naudingos informacijos, kaip priimti save tokį, koks esi. Per šią diskusiją labiau supratau savo vertybes. Norėčiau susitikti dar kartą“.

„Man labai patiko diskusija, kurią vedė Mingailė ir Tautvydas. Jie buvo malonūs ir kalbėjo labai įdomiai, jų pasakojimai mane sudomino. Žaidėme linksmą žaidimą. Buvo įdomu sužinoti, ką mėgsta klasės draugai. Norėčiau daugiau tokių diskusijų. Labai jiems AČIŪ!“

„Buvo labai įdomu ir praplėtė akiratį. Marija labai nuotaikingai ir įspūdingai pateikė savo keliones, nuotykius, patirtis. Ji mane įkvėpė siekti savo tikslų“.

"Išmokau nebijoti klysti ir mokytis iš klaidų. Buvo labai smagu, norėčiau daugiau tokių susitikimų“.
Alytaus Šaltinių progimnazija
Ypatingai dėkojame Šaltinių progimnazijos pavaduotojai Mildai Kochanskienei už profesionalumą, atsakingumą ir meilę savo darbui. Taip pat Alytaus Dzūkijos mokyklos pavaduotojai Neringai Svinkūnienei už betarpiškumą ir pastangas, kad neformalus švietimas atrastų daugiau vietos ir svarbos įtemptose mokinių ir mokytojų dienotvarkėse. Ačiū mūsų mylimo Senamiestuko bendražygėms Jolitai Petkevičieniai ir Violetai Mikalauskienei už pozityvą, demokratiškumą, inovatyvumą bei Dainavos progimnazijos projektų vadovei Eglei Lynykienei už pasitikėjimą ir betarpiškumą. Esame dėkingi visiems moksleiviams, kurie įsileido mus į savo klasės ratą, dalinosi savo patirtimis ir išgyvenimais, verkė ir džiaugėsi, ir tikimės dar labiau patikėjo, kad kai ko nors labai norime ir siekiame, viskas yra įmanoma. Galiausiai norime padėkoti Alytaus miesto savivaldybei, kad prisidėjo prie projekto finansavimo ir padėjo idėjoms virsti realybe. 
Empatiško bendravimo mokymai su lektore Ieva Severinaite
Psichologinio atsparumo mokymai su psichoterapeutu Evaldu Karmaza
Ko palinkėtumėt Alytaus miesto bendruomenei ir ypatingai mokykloms?

Drąsos būti savimi ir kurti savo autentišką istoriją. Nebijoti dalintis, klysti, skirti laiko iš pirmo žvilgsnio neapsimokantiems dalykams. Sugržįti prie esmių - santykio, dėkingumo, gamtos, geros saijautos. 
Kviečiame pasekti "Švietimo nuotykius" Facebook ir Instagram platformose, kur dalinamės savo patirtimis ir įžvalgomis, ir visada laukiame jūsiškių. Sena afrikiečių patarlė sako: "Jei norime nueiti greitai - eikime po vieną. Jei norime nueiti toli - eikime visi drauge".
Trys draugai: žirafa, Tautvydas, šakalas
Prisidėk prie mūsų misijos
Švietimo nuotykiai gyvuoja sutelktinio finansavimo - jūsų dėka.
Naujausi įrašai
Prenumeruok Naujienlaiškį*
*ir sulauk Švietimo nuotykių savo pašte
Prenumeruoti
VšĮ "Švietimo nuotykiai", į. k. 305421935
Mingailė Žemaitytė-Meldaikė
Tautvydas Meldaikis
info@svietimonuotykiai.lt
© Švietimo nuotykiai