ESAM - emocinis ir socialinis augimas mokykloje

Tautvydas Meldaikis
2022-05-13
3 min
Gegužės 13-ta yra diena, kai startavo
ESAM - emocinis ir socialinis augimas mokykloje.
Šį penktadienį subūrėme moksleivius ir mums artimus švietimiečius, kad pasidalintume ir palaikytume vieni kitus. Nuostabu, kokius dalykus dėl pokyčio jau daro daugybė žmonių Lietuvoje. Kiek daug turim kuo pasidalint.

Kaip pasirūpinti psichikos sveikata mokyklose ir gyvenime?

Po ilgos dienos, kuriai daug ruošėmės, nežiūrėdamas į spidometrą, vežiau Mingailę į ligoninės priimąjį. Ironiška, kad tai, ko siekiame su šia iniciatyva, sukėlė tiek įtampos, kad jai atslūgus, stresas nenorėjo palikti kūno ir sukėlė nepakeliamą skausmą. Tai vadinama psichosomatika - kai skausmas atsiranda dėl įtampos ar panašių procesų smegenyse ir kūne. Jau nuvykus į ligoninę, Mingailei pradėjo gerėti ir galiausiai skausmas praėjo. Aišku, tai labai greit perdėliojo dalykus mano galvoje ir ESAM staiga tapo ŠA - šeimos apsauga. Dabar būsiu budresnis su mane supančiais žmonėmis. Svarbu išmokti ne tik “stop - aš pavargau”, o ir “ša - tu pavargai”. Tėvai, vadovai, broliai, sesės, kolegos ar draugai yra tie žmonės, kurie turėtų laiku pasakyti “ša”, nepaisant visko.
Visa tai labai stipriai siejasi su ESAM, nes ši iniciatyva yra apie tai, kas iš esmės svarbiausia: ryšį, sveikatą, saugumą, tikrumą.
Kai planavom Mes #ESAMpokytis - moksleiviai keičia mokyklą! ir ESAM forumas 2022 nežinojom, kad pataikysim į psichikos sveikatos savaitę. Vis tik, psichikos sveikata akcentuojama turėtų būti ne vieną savaitę per metus, o kiekvieną dieną. "Diena be patyčių" irgi netūrėtų egzistuoti. Kaip ir vaikų namai.
Kitas dalykas, kurį tenka pripažinti yra tas, kad Lietuvos demokratiją kuria žmonės baigę autoritarinę mokyklą. Jeigu norim tikros ir tvirtos demokratijos, jai ruoštis turėtume jau mokykloje. Mokyklos atlieka esminę funkciją kultivuojant pilietiškumą. Šios funkcijos neišsipildys vien tik vykdant pilietiškumo pamokas ir verčiant moksleivius klausytis dažnu atveju neįtraukiančių paskaitų. Mokyklos pačios turi tapti tokiomis vietomis, kuriose yra nuosekliai praktikuojami demokratiški principai ir yra mokoma laisvės.
Plakato užrašas: "Žinau savo teise, žinau savo pareigas."

“Papasakok man – ir aš pamiršiu, parodyk man – ir aš prisiminsiu, įtrauk mane – ir aš suprasiu”. - Ken Robinson

Jeigu norim, kad moksleiviai ne tik klausytų “kaip reikia”, o iš tikrųjų įgautų svarbiausias kompetencijas, turime sudaryti sąlygas, į kurias jie galėtų atsinešti tai, kas juose gyva - problemą arba idėją. Kartu ieškodami sprendimų, laviname kompetencijas, kurių reikia kūrybiškam, iniciatyviam, kritiškai mąstančiam, savo interesą gebančiam apsaugoti ir įsitraukti į visuomeninę veiklą nevengiančiam žmogui.

“Civilizacija yra lenktynės tarp švietimo ir katastrofos”. - H. G. Wells.

Šiandienos švietimas vis dar daugiausia dėmesio skiria mus supančiam pasauliui ir labai mažai vidiniam pasauliui. Tai pasireiškia įtampa, stresu, beprasmybės jausmu, nuoboduliu, apatija, patyčiomis, nerimu, depresija ar fiziniu skausmu. Mano nuomone, netgi tokia barbariška atgyvena kaip karas yra vidinio pasaulio klimato krizės pasekmė. Mirtina liga lenktyniaujanti su švietimu.

Mes #ESAMpokytis

Jeigu norime sukurti tvarią ir įtraukią Lietuvos mokyklą, turime jose užtikrinti emocinį ir socialinį saugumą ir augimą.
Kaip? Taip pat kaip ir tvarūs ūkininkai, užtikrinantys natūralią apsaugą agrokultūroje. Kai užtikrinsim įvairovę, empatiją ir demokratiją - apsauga susidarys natūraliai. Kaip tvarūs ūkininkai fokusuojasi ne į derliaus dydį ar jo gausą, o į dirvožemį, taip tvarios mokyklos visą dėmesį nukreipia ne į balus, lankomumą ar reitingus, o į kultūrą.
Žmonės, kaip ir visa kita gyvybės forma žemėje, klesti, kai kultūra yra tinkama ir vysta, kai yra atvirkščiai. Tik paruošę tvarią ugdymo(si) kultūrą, nustosime bijoti jautriosios įtraukiojo ugdymo srities - ypatingųjų poreikių turinčių vaikų integracijos į mokyklas.
Ši kelionė nebus lengva. Siekiant švietimo transformacijos, pradžioje turėsim sulaukti kultūrinio virsmo. Tačiau, virsmas neįvyks, jeigu nesiimsime iniciatyvos.
Tikimės, kad aukščiausia valdžios institucija mus priėmė ne veltui ir jų dėmesys nesibaigs ties fotografijom. Tikimės, kad sprendimų priėmėjai ir žmonės, kurie turi resusrų, išgirs mūsų žinutę ir padarys viską, kad mums pasisektų.

Nes jeigu pasiseks mums, tai pasiseks ir jums. Ir atvirkščiai. #Ubuntu

Prisidėti galite ir jūs: Contribee
Jaučiam dėkingumą ir tariam ačiū visiems, kurie dalyvavo bei prisidėjo prie ESAM starto:
Pauliui Sagevičiui, Margaritai Skvarčienei, Silvai Lengvinienei, Vladui Lašui.
Forumo pranešėjams ir įkvėpėjams: Jolitai Seniūnaitei, Paulinai Kuraitienei, Donatai Norkienei ir Demokratinės mokyklos vaikams, Andželikai Rusteikienei, Vaidui Baciui, Mildai Pivoriūtei, Artūr Adam Markevič, Vaivai Baltramiejūnaitei.
DRAUGAMS IR VISIEMS MOKSLEIVIAMS: Lauksminei Step, Ugnei Makutėnaitei ir Vilniaus Valdorfo mokyklos moksleiviams, Rugilei Barštytei, Monikai Skerytei-Kazlauskienei, Martynui Valiui, Gyčiui Valtkai, Indrei Pepcevičiūtei, Nerijui Buivydui, Daivai Šukytei, Ievai Severinaitei, Rolandui Būbeliui, Lukui Benevičiui, Emilei Paskočimaitei.
VISIEMS, kurie atsiuntėt filmukus su tuo, kas jums svarbu mokyklos pokytyje!
MUZIKANTAMS: Sarukui iš Garbanoto, Tautvydui iš Baltojo Kiro, Gabrielei Vilkickytei, Džiugui iš jautì, Kajui Ordai, Pukų Gabrielei, Aisčiui Narušiui.
Daugiau apie kelią, kuris atvedė mus iki ESAM ir apie iniciatyvos tikslus: ČIA
Prisidėk prie mūsų misijos
Naujausi įrašai
Prenumeruok Naujienlaiškį*
*ir sulauk Švietimo nuotykių savo pašte
Prenumeruoti
VšĮ "Švietimo nuotykiai", į. k. 305421935
Mingailė Žemaitytė-Meldaikė
Tautvydas Meldaikis
info@svietimonuotykiai.lt
© Švietimo nuotykiai