Apie gyvenimą mokykloje ir mokyklą gyvenime

Mingailė Žemaitytė-Meldaikė
2020-12-18
6 min
Praėjusią savaitę užbaigėme projektą su devintokais ir dešimtokais. Šių virtualių susitikimų metu visi drauge sukūrėme erdvę, kurioje galėjome dalintis savo patirtimi, būti išgirsti ir išgirsti kitą. 48val. neformalaus švietimo - čia daug ar mažai? Šiandienos kontekste, kai neformalus švietimas sunkiai atranda vietą tarp visų privalomybių mokykloje, kiekviena neformali valanda mums atrodo labai svarbi, todėl džiaugiamės, kad turėjome tokią galimybę.
"Tai būdavo kaip ramybės valandos visoje dienoje ar savaitėje. Manau, kad mokykloje reikėtų skirti laiko emocinei savijautai ir nenustumti jos į ,,kai bus laiko”. Buvo nuoširdu ir gera. Kalbėti, klausti, pasipasakoti, klausyti ir tiesiog būti." Ūla, 10kl.
Pradžioje kiek nerimavome ar pavyks santykį užmegzti nuotoliniu būdu. Refleksijos metu mokiniai dalinosi, kad tikėjosi 'dar vienos nesąmonės', pilstymo iš tuščio į kiaurą, dar vienų mokymų ir pan. Visų mūsų nuostabai, pavyko išvengti beprasmio laiko švaistymo ir (su)kurti prasmingą santykį: bendraklasiams, mokiniams su auklėtoja, mudviems su mokiniais, pavyko susitikti su savimi pačiais.
"Jaučiausi lyg išsilaisvinęs, atsiskleidęs, pilnavertis." Nojus, 10kl.
Kiekvieną susitikimą pradėdavome ir užbaigdavome refleksijų ratu. Netgi nusipiešėme ratą ir surašėme aplink jį vardus, tai padėjo įsivaizduoti, kad iš tikrųjų sėdime ratu. Visi kartu ir kiekvienas atskirai, turėdamas erdvę ir laiką išsakyti savo nuomonę ar apibūdinti savijautą, net jei tai ir tik vienas žodis ar garsas - tu esi svarbus ir turi galimybę. Tokiu būdu ugdoma ne tik saviraiška, gebėjimas reflektuoti, bet ir įprotis dalintis, girdėti, pažinti save ir kitą. Galbūt vakar neturėjau kuo pasidalinti, tačiau šiandien patyriau svarbų išgyvenimą ir galiu tai dar geriau įsisąmoninti pasidalindamas su kitais, pats sau įsivardinindamas tai, ką jaučiu, kas esu, ką suprantu.
"Labai patiko, jog galėdavau būt atsipalaidavęs ir nereikėjo sukt galvos, kad pasakysiu kažką ne taip, visada būdavo galima aptart tas temas, kurių su kitais neaptariam, per visas valandas kiek dalyvavau, nebuvo nei vienos nuobodžios minutės." Adas, 10kl.
Ką reiškia būti atviru? Mums tai reiškia buvimą nuoširdiems su savimi ir kitu. Man nuobodu? Leidžiu tam būti. Nematau prasmės? Priimu tai. Džiaugiuosi? Išgyvenu tai. Liūdžiu? Taip pat. Kaip gera, kai tavęs nevertina ir kai pačiam pavyksta nevertinti. Drauge mokėmės, kad visiems būna visokio gerumo ir šūdinumo dienų. Kūrėme strategijas, kurios mums padeda įveikti iššūkius ar išsikeltus tikslus. Bandėme pažinti kaip veikia mūsų protas, jausmai ir emocijos. Kaip esame linkę konfiktuoti ar spręsti konfliktus. Nagrinėjome kaltės ir gėdos jausmus, lygiavertiškumo ir pasitikėjimo savimi svarbą. Atkreipėme dėmesį, kad be nekaip, normaliai ir gerai egzistuoja visas spektras jausmų, kurių dar nesame įpratę vartoti. Žaidėme 'Among us'. Klausėmės muzikos. Keliavome po pasaulį. Dalinomės svajonėmis, receptais ir karjeros galimybėmis. Rašėme laiškus sau į ateitį. Drąsinome vieni kitus. Daug juokėmės.
Kūrėme santykį.
"Man labiausiai patiko paprastas, bet kartu reikšmingas klausimas: kaip praėjo jūsų savaitė? Nors ir buvome tuo metu nepažįstami žmonės, jie leido mums pasijausti svarbiais žmonėmis. Mingailė su Tautvydu tapo mums kaip draugai." Einora, 9kl.
nuotrauka iš interneto
Visada buvo ir bus kas už mus ką nors daro geriau. Tačiau esminis pasikeitimas įvyksta tada, kai supranti, kad
negali daryti visko, bet gali daryti bet ką. Ir tame pasiekti savo viršūnę.
Taigi, mano užduotis: suprasti, kas man iš tikrųjų patinka, sužinoti apie būdus, kuriais galėčiau to siekti, pažinti savo stiprybes, iššūkius ir žengti pirmą žingsnį. Galbūt tai video peržiūra YouTube kanale, ar gitaros iš įdėklo išsitraukimas ir padėjimas dažniau matamoje vietoje, o gal tikslo ant popieriaus užsirašymas? Galbūt man reikalinga pagalba ir žinau kur galiu jos paprašyti?
"Pradėjau domėtis ir mąstyti kitaip, nuo to laiko skiriu daugiau laiko sau." Goda, 9kl.
Kai drauge klausėmės Queen - I want to break free, tikėjome ir toliau tikime, kad
they will break free
, nes savo gelmėse žino, kad yra laisvi ir verti geriausio gyvenimo scenarijaus, kurio rašytojais patys ir yra.
"Šie susirinkimai labai pagelbėjo įsigilinti į save bei atrasti dalykus kurių nežinojau apie save. Šioje erdvėje jaučiausi saugi bei išklausyta. Taip pat būtų puiku jeigu Tautvydas mūsų mokykloje mokytų groti gitara!!" Melanija, 10kl.
Neretai iš pirmo žvilgsnio pasirodantiems "nemotyvuotais", "į kompiuterius sulindusiais", "tik apie save galvojančiais" žmonėms iš tikrųjų rūpi kaip jaučiasi kitas ir kitoks žmogus, ką išgyvena mūsų planeta, jie džiaugiasi ir įvertina mokytoją su kuria gali diskutuoti visomis gyvenimo temomis, jie rūpinasi susirgusiu auklėtojos sūnumi, jie ragina vieni kitus dalyvauti projekte, nors tai nėra privaloma ir visą tą laiką galėtų tiesiog prakimarinti nejudinami. Jie juda, nes visa, kas gyva juda, tik mes dažnai to nepastebime, nes esame susirūpinę visais pasaulio reikalais, pamiršdami, kad jau visai greitai nuo šių žmonių tas pasaulis ir priklausys.
"Galėjau atsikvėpti po sunkios dienos, išsikalbėti, pasijausti savimi, suprasti, kad kiekvieno savijauta yra svarbi. Esate vienas nuoširdžiausių žmonių, kuriuos sutikau gyvenime. Visi pokalbiai buvo be galo įdomūs ir manau, kad apie jus sužinoti turi kuo daugiau žmonių/mokinių." Adrija, 10kl.
Mums tai tikras, gyvenimiškas mokymosi procesas. Ir nors mūsų galvose formalus ir neformalus švietimas susijungia, realybėje dar turime ką vieni kitiems įrodyti ir padirbėti, kad ši sinergija atrastų vietą kiekvienoje bendrojo lavinimo mokykloje.
Prisidėk prie mūsų misijos
Naujausi įrašai
Prenumeruok Naujienlaiškį*
*ir sulauk Švietimo nuotykių savo pašte
Prenumeruoti
VšĮ "Švietimo nuotykiai", į. k. 305421935
Mingailė Žemaitytė-Meldaikė
Tautvydas Meldaikis
info@svietimonuotykiai.lt
© Švietimo nuotykiai